I modeverdenen har trenden været undervejs længe, men nu begynder den også at slå igennem på håndværkerscenen. Danske håndværkere vil være unikke, og det har producenterne af arbejdstøj taget til sig.
For ganske få år siden gik enhver dansk tømrer, murer eller arbejdsmand i marineblåt arbejdstøj fra Kansas. Og når bukserne trængte til at skiftes ud, blev de byttet til samme eller tilsvarende model: for den, man havde brugt hidtil, var jo god nok.
Sådan er det ikke længere. Danske håndværkere er i stigende grad begyndt at dyrke det unikke, og den tendens har flere af de store producenter af arbejdstøj og –sko nu valgt at handle på.
De kendte er med på moden
Flere kendte mærker satser stort på det unikke. Både WorkZone, Fristads Kansas og MASCOT har lanceret særlige kollektioner med fokus på det unikke. Her kan man kombinere farver og modeller på kryds og tværs, og kun fantasien synes at sætte grænser. Hermed rammer producenterne plet med de nye kollektioner:
Billedet af den danske håndværker har i mange år været meget ensartet og en lille smule kedeligt. Kollektionerne Explore, Gen-‐Y og Unique fra hhv. WorkZone, Kansas og MASCOT rammer helt sikkert et behov, vi tidligere ikke har haft mulighed for at dække på samme måde.
De fleste vil måske tro, at det kun er unge håndværkere, som stiller krav om farverne på deres arbejdsbukser og sikkerhedssko, men meget tyder rent faktisk på, at trenden har ramt arbejdsfolk i alle aldre:
Selvfølgelig er andelen af kunder, som spørger efter røde arbejdsbukser eller lilla sikkerhedssko større blandt de unge end hos de ældre – men mange gange er det faktisk også mester selv, som, ud fra et markedsføringsperspektiv, ønsker at skille sig ud fra de øvrige tømrere i lokalområdet.
Kræver stort lager
Hos Arbea.dk ser vi positivt på de nye unikke kollektioner, som vores kunder synes at have taget til sig ganske hurtigt. Vi er slet ikke i tvivl om, at det øgede fokus på det individuelle udtryk er kommet for at blive.
De mange forskellige farver og størrelser stiller dog store krav til lagerbeholdningen, og derfor sker det, at varer må tages hjem på bestilling:
Når et sæt bukser findes i 6 farver og 30 forskellige størrelser, er det nærmest umuligt at have alt på lager. Vil man have røde bukser, blå sko og stribede jakker til hele virksomheden, må man derfor påregne en ekstra dag eller to for levering.
Ingen kommentarer til “Håndværkertrend: Vi vil være unikke”